Andra äventyret

Idag mötte jag upp säljarens fader Krister. Han är den som har ägt båten sedan 2001 då han köpte den. Och vi 2 skulle ut och segla. jag ville detta, jag önskade detta och Krister gick gladeligen med på det hela. det var ju ändå en 3-4 år sedan han ägde båten.

Enligt sjöväderprognosen via sjöräddningens app Kustväder igår så skulle det vara 5-6 m/s. Idag stod det samma sak, men det stod även att det kunde vara byig vind med hård bris med 12 m/s, och det var nog lite i hårdaste laget.

Och stundtals var jag lite rädd, pulsen fungerade, det vill jag lova… Men på det stora hela var det en underbar dag till sjöss, det regnade inte, det blåste en hel del, men en riktigt fin dag var det…

Vi backade ut från kajplatsen och gick för motor ut ur farleden. Där vi hissade seglen, först storen som vi seglade några varv fram och tillbaka med mellan Hinsholmen och Rödskär. Innan det var dags att hissa genuan.

Men skarndäcket är ganska så högt på denna båt, så även om hon ibland lutade djupt, så var det aldrig någon fara. Men jag höll i mig hårt. Jag måste lära mig det att slappna av, Och det kommer med tiden, får jag bara bli lite mer varm i kläderna så kommer jag bli duktig på det här, det är jag övertygad om.

Krister tog ofta över rodret, för han har saknat det här, han har ju seglat sedan barnsben, och som den pensionär han är nu, så är det många 1000-tals sjömil till havs. Och jag var så nöjd med att bara titta på. Och det var lärorikt.

Ekolodet tittade jag ofta på, båten sticker ju 165 cm, så man får hålla koll på djupet. Jag skall ta och kolla igenom sjökorten och lära mig hur allting ser ut. Jag skall även ta fram mina gamla kurspärmar från när jag gick kustskepparn, det är dags att åter lära sig detta igen. Jag skall nog även nästa sommar ta mig en seglarkurs, så att jag via proffs kan få lära mig hur man verkligen seglar.

När vi hade seglat fram och tillbaka i några timmar så vände vi kosan tillbaka mot kaj. Och nu var Krister upp på däck för att reva storen och binda ihop den. Och jag som trodde att alla fall var nerdragna till sittbrunn. Jag måste göra något åt detta. Jag vill inte behöva gå upp på däck alls under färd, så jag måste kunna reva och hissa storen utan att behöva lämna tryggheten i sittbrunnen. Rullstor är ett alternativ, men då får jag byta mast, segel, bom och i stort sett allting annat också, det känns som en dyr åtgärd. Nej, jag undrar om man snarare kan skapa någon form av bomsäck som seglet ramlar ner i. Får kolla på det…

Väl vid kaj igen så var det lite strul att komma rätt in och inte ha för hög fart och ej heller gå för sakta. Att göra det här själv går, men det är attans så jobbigt. Man såg inte heller så bra genom sprayhoodens fönster, så min tanke att fixa riktiga vindrutor är nog ingen dum ide.

Nu är dagen slut. Krister tackade för sig och cyklade hem. Och vi kom överens om att göra det igen, någon dag när det är lite mindre vind. Själv stoppade jag undan allt och stängde igen båten och åkte hem, jag är trött, för sjön suger verkligen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )